Assign modules on offcanvas module position to make them visible in the sidebar.

 Palenie to nie wybor

 

    Choć palenie tytoniu powoduje około 50 chorób to niewiele osób wie, że samo też jest chorobą. Wbrew powszechnie panującemu przekonaniu, że jest to element stylu    życia czy wizerunku osoby palącej fakt jest taki, że palacze chorują na zespół uzależnienia od tytoniu.

Uzależnienie od tytoniu jest chorobą i jak każda choroba wymaga diagnozy, ma swoje objawy oraz można i powinno się ją leczyć.

Zawarta w dymie tytoniowym nikotyna jest substancją psychoaktywną tzn. oddziałuje na ośrodkowy układ nerwowy podobnie jak heroina        czy kokaina. Światowa   Organizacja Zdrowia (WHO) oficjalnie uznała jako jednostkę chorobową Zespół Uzależnienia od Tytoniu.

Uzależnienie to charakteryzuje się:

  • Silną potrzebą używania tytoniu
  • Trudnościami w kontrolowaniu palenia
  • Uporczywym kontynuowaniem palenia pomimo świadomości jego szkodliwych następstw
  • Przedkładaniem palenia ponad inne zajęcia, a nawet stany biologiczne np. sen
  • Zwiększoną tolerancją na nikotynę
  • Występowaniem zespołu odstawiennego w przypadku niedostarczenia nikotyny do organizmu.

 

 Poznaj swego wroga

 

  Papieros zawiera:

  • Ponad 4 000 związków chemicznych
  • Około 40 substancji rakotwórczych (m.in. fenol, metale ciężkie, benzen, benzopiren, formaldehyd, Polon-210)
  • Liczne substancje kardiotoksyczne (m.in. tlenek węgla, tlenki azotu, cyjanowodór, substancje smoliste, kadm, cynk)
  • Liczne substancje pneumotoksyczne (cyjanowodór, lotne aldehydy, tlenki azotu, tlenek węgla, substancje smoliste).

 

papieros infografika

 

 

Pale bo lubie

 

Nałogowiec nie pali dlatego, że lubi, raczej pali dlatego, że nie lubi nie palić.

Nikotyna to silnie uzależniający narkotyk. Aby utrzymać odpowiednie jej stężenie we krwi palacz musi prowadzić nieustanną walkę. Za każdym razem, kiedy to stężenie spada poniżej pewnego poziomu palacz odczuwa skutki odstawienia nikotyny. Osoba ta czuje niepokój, staje się nerwowa i niespokojna. Palacz może nawet doświadczyć fizycznych objawów odstawienia nikotyny, które są bardzo nieprzyjemne, a jedyne       co potrafi je pokonać to kolejny papieros. Poziom nikotyny zostanie wtedy wyrównany, a palacz czuje się lepiej i odczuwa przyjemność.           Jest to błędne koło, z którego wydostaniesz się tylko rzucając palenie.

 

 

 Podejmij madra decyzje

 

Zdobądź motywację. Jeżeli jeszcze jej nie masz znajdź swój osobisty powód dla którego warto rzucić palenie. Każdy osoba uzależniona zna setki wymówek dlaczego nie może rzucić. Ty znajdź ten jeden jedyny powód dla którego warto rzucić palenie. Potem wystarczy tylko podjąć działanie. To nie jest takie proste? Poszukaj wsparcia w otoczeniu. Poinformuj wszystkich bliskich o swojej decyzji i poproś o pomoc. Im więcej osób wie o Twojej decyzji tym trudniej będzie Ci się  z niej wycofać. Wyznacz sobie dzień zero i przygotuj się do niego – naszykuj coś co zajmie Twoje ręce. Może to być jabłko, pokrojona marchewka, lizak. Zmień rutynę dnia, unikaj sytuacji, w których zawsze paliłeś. Poszukaj grup wsparcia dla osób z takim samym problemem – spotkasz tam profesjonalistów, którzy potrafią udzielić Ci pomocy.

Pamiętaj o korzyściach wynikających z rzucenia palenia:

  • Po 8 godzinach ilość tlenu we krwi wzrośnie, a spadnie ilość tlenku węgla.
  • Po 24 godzinach od ostatniego papierosa zmniejszy się ryzyko ostrego zawału serca.
  • Po 28 godzinach zmysły węchu i smaku zaczną działać normalnie.
  • Po 3 miesiącach poprawi się kondycja fizyczna.
  • W ciągu 9 miesięcy wzrośnie wydolność układu oddechowego, ustąpi kaszel i duszności.
  • Po roku od rzucenia palenia ryzyko zachorowania na chorobę niedokrwienną mięśnia sercowego zmniejszy się o połowę.
  • Po 5 latach ryzyko wystąpienia nowotworu np. płuca, krtani zmniejszy się o połowę.
  • Po 15 latach ryzyko zachorowania na raka będzie takie samo, jak u osoby, która nigdy nie paliła.

 

 

 Czy warto znowu probowac

 

Już próbowałeś rzucić palenie i nie wyszło? Znajdź w sobie pozytywną siłę, aby spróbować znowu. Ale tym razem załóż, że Ci się uda. Pamiętaj, że zawsze warto rzucić palenie. Zaprzestanie wdychania toksycznego dymu zawierającego 4 tyś. związków chemicznych zawsze przynosi korzyści dla zdrowia i wydłuża życie. Każdy rok palenia skraca długość życie o około 3 miesiące. Większość byłych palaczy nie rzuciło papierosów za pierwszym razem, więc nie wstydź się porażek. Zastanów się jakie sytuacje skłoniły Cię do sięgnięcia ponownie po papierosa i unikaj ich. Być może tym razem spróbuj również zmienić dietę lub wprowadzić aktywność fizyczną do swojego planu dnia. Twój organizm będzie Ci wdzięczny.

Nikotyna to narkotyk i jest uzależniająca. Jeśli jej na to pozwolisz, może być zabójcza. Pomyśl o tym, kiedy czujesz potrzebę, by zapalić. Jeżeli podejmiesz decyzję o rzuceniu palenia - uważaj! Wystarczy jedno zaciągnięcie się dymem, żeby powrócić do pełnego uzależnienia.   
Nie podejmuj tego ryzyka.

 

 Jeżeli nie masz pewności czy jesteś uzależniony od tytoniu rozwiąż testy, które pomogą Ci zrozumieć skalę Twojego problemu

Test CAGE

Test Fagestroma

 

PARTNERZY

baner z logo