Przejdź do treści

Ikona przedstawiająca kontury koperty oraz znak małpy internetowej. Kolor gradient przenikający z koloru niebieskiego w kolor fiolety.  logo strony podmiotowej bip, Biuletyn Informacji publicznej  logo epuap, elektroniczna Platforma Usług Administracji PublicznejIkona, znak w postaci niebieskiego krzyża zawierający w środku literę e. Rejestracja On-line    Flaga Unii Europejskiej    Ikona Facebook

Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. Św. Rafała w Czerwonej Górze

Wojewódzki Szpital Specjalistyczny im. Św. Rafała w Czerwonej Górze

„Pacjent ma głos – i ma prawo”. Rozmowa z Jakubem Pawelcem, Pełnomocnikiem ds. Praw Pacjenta w szpitalu w Czerwonej Górze

Pacjent ma prawo do godnego traktowania, informacji, intymności, a także do… wyrażenia opinii – tej pozytywnej, ale i krytycznej. W Wojewódzkim Szpitalu Specjalistycznym im. Św. Rafała w Czerwonej Górze czuwa nad tym Jakub Pawelec – Pełnomocnik ds. Praw Pacjenta. Z okazji Europejskiego Dnia Praw Pacjenta, który przypada na 18 kwietnia, pytamy, na czym polega jego rola i w jakich sytuacjach pacjenci mogą się do niego zwrócić.

Panie Jakubie, kim właściwie jest Pełnomocnik ds. Praw Pacjenta i jaka jest Pana rola w szpitalu?
Moim głównym zadaniem jest wspieranie Dyrektora w realizacji obowiązku przestrzegania praw pacjenta. To między innymi udział w rozpatrywaniu skarg, analiza nieprawidłowości, a także prowadzenie szkoleń dla personelu dotyczących praw pacjentów. Współpracuję również z Rzecznikiem Praw Pacjenta w Warszawie – przekazując wyjaśnienia i informacje dotyczące konkretnych sytuacji, które miały miejsce w naszej placówce.

Dodatkowo reaguję na bieżące problemy zgłaszane przez pacjentów lub ich rodziny, prowadzę interwencje, udzielam porad prawnych w zakresie praw pacjenta, a jeśli to konieczne – pomagam rozwiązywać spory między personelem a pacjentami. To praca na styku prawa, etyki i empatii.

W jakich sprawach pacjenci mogą się do Pana zgłaszać? Czy chodzi wyłącznie o skargi?
Zdecydowanie nie tylko o skargi. Owszem, przyjmuję je – niezależnie od tego, czy są złożone osobiście, telefonicznie, mailowo, czy listownie – i przygotowuję odpowiedzi., ale równie często trafiają do mnie pytania, wątpliwości czy pochwały, które przekazuję personelowi medycznemu. Zdarzają się również sytuacje, w których staram się mediować między pacjentem a personelem – tak, by znaleźć porozumienie i wspólne rozwiązanie problemu. Zależy nam, aby głos pacjenta był słyszalny i traktowany poważnie.

Jak wygląda procedura zgłoszenia problemu? Czy trzeba to zrobić osobiście?
Absolutnie nie – jesteśmy elastyczni. Problem można zgłosić w dowolnej formie: osobiście, telefonicznie, mailowo, a nawet pocztą. Dyżuruję we wtorki i środy w godzinach 14:35–16:05 w budynku D na IV piętrze. Ale jeśli komuś nie pasują te godziny – zawsze można zadzwonić pod numer 603 153 659 lub napisać na adres pelnomocnikds.prawpacjenta@czerwonagora.pl. W razie potrzeby umawiamy się na spotkanie poza godzinami dyżuru.

Czy pacjenci mogą być pewni, że ich sprawa zostanie rozpatrzona dyskretnie i rzetelnie?
Tak, to dla mnie i całego zespołu sprawa absolutnie kluczowa. Pacjent ma prawo do ochrony swojej prywatności i danych – to wynika bezpośrednio z ustawy o prawach pacjenta. Wszystkie sprawy, które do mnie trafiają, traktuję z najwyższą starannością, a ich rozpatrywanie odbywa się z poszanowaniem tajemnicy i zasad etyki. Każdy pacjent może mieć pewność, że jego głos zostanie usłyszany – i potraktowany poważnie.

Jakie działania podejmuje Pan w przypadku, gdy dojdzie do naruszenia praw pacjenta?
Przede wszystkim analizujemy daną sytuację z personelem – po to, by wyciągnąć wnioski i zapobiec podobnym incydentom w przyszłości. Jeśli zajdzie taka potrzeba, organizujemy szkolenia przypominające zasady dotyczące praw pacjenta. Czasem konieczna jest również zmiana procedur obowiązujących w szpitalu. Celem nie jest karanie, tylko doskonalenie opieki nad pacjentem. Każde zgłoszenie to dla nas sygnał – a czasem impuls do wprowadzenia pozytywnych zmian.

Gdzie i kiedy można się z Panem spotkać? Czy kontakt jest możliwy również poza dyżurem?
Jak wspomniałem – pełnię dyżur w każdy wtorek i środę w godz. 14:35–16:05, w budynku D, IV piętro. Ale w razie potrzeby pacjenci mogą skontaktować się ze mną także poza tymi godzinami – telefonicznie lub mailowo. Jestem otwarty na spotkania, rozmowy i dialog. W końcu o to chodzi w tej pracy – by pacjent wiedział, że nie jest sam.

Kontakt do Pełnomocnika ds. Praw Pacjenta: 📍 Budynek D, IV piętro
📅 Dyżur: wtorki i środy, godz. 14:35–16:05
📞 Telefon: 603 153 659
📧 E-mail: pelnomocnikds.prawpacjenta@czerwonagora.pl

„Pacjent ma głos – i ma prawo”. Rozmowa z Jakubem Pawelcem, Pełnomocnikiem ds. Praw Pacjenta w szpitalu w Czerwonej Górze
Przewiń na górę